Ya Allah, kurniakan kami anak2 yang soleh dan solehah. Amin

during pregnancy

Sunday 24 May 2009

We Are Expecting


7th Apr 2009-aku start dah rasa kesan herbs supplement tu. Clomid masih 100mg/pill dan TVS nampak 2 telur saiz 18mm dan 20mm. X pernah telur aku kuar sampai 2. Masa tu hari ke 12 cycle. Aku dah letakkan harapan pada cycle kali ni.
Dan buat pertama kali dalam idup aku, aku terasa ovulation pain kiri kanan aku. Masa tu aku kat opis tapi aku dah ada stok malam semalam(sorry).

Let me put in details as below: DPO (Days Past Ovulation)
6 DPO- sembelit, letih giler, creamy mucus, panas badan
7 DPO-sore breast, sembelit, creamy mucus, mengantuk selepas 2pm
8 DPO-sama macam semalam. Test pakai Clearblue,negative. Tapi balik dari keje, tengok balik ada double line. Pelik tapi mungkin evaporation line
9 DPO-masih sama, suhu x turun-macam promising aje
10 DPO-test pagi negative-sedih
11 DPO-masih sama suhu x turun
12 DPO-masa tu kat Melaka-saje test since ada extra Guardian test strip kat toilet. Nampak blurr line. Gosok mata sebab x percaya. Kejutkan husben suh tengok-dia pun nampak line tu...hati dah berbunga-bunga
13 DPO-aku test pakai Clearblue dan line sangat gemuk dan nyata. Sah aku dah hamil. Husben senyum suka aje
14 DPO-aku jumpa Dr Intan minta ubat Duphaston. Scan untuk pastikan x ectopic-kantung x nampak lae sebab baru 4 weeks.
15 DPO-aku loya sikit dan asyik lapo
16 DPO-mual setiap petang tapi x sampai muntah-makan selera bertambah
17 DPO-sakit perut cramp-mulai risau

dan seterusnya sehingga ke hari ini 25th May 2009 (hari gaji hehehe)
Hari ke-49 cycle, 36 DPO. Masih terasa tanda-tanda hamil.
Sesekali aku mesti test urine kat umah-nak tengok ilang x hormone aku. Aku ni mudah risau sebab dah lama sgt aku nantikan saat ni.
Sepatut kandungan aku dah 7 minggu.

My first antenatal checkup 2nd June 2009 ngan Dr Intan. Plan nak beranak kat Hospital Muar sebab dekat kampung dan save cost. Antenatal checkup buat ngan Dr Intan dan klinik kesihatan Ayer Molek.

Sebelum positive berat aku dah 59kg...waaa
5 weeks pregnancy naik 60.9kg
6 weeks pregnancy naik lae 62.2kg
7 weeks pregnancy...turun ke 61.4kg

No comments: